tiistai 15. maaliskuuta 2016

Noosa 5.-6.12.

Mä oon ollut nyt 2kk Suomessa ja ajattelin et varmaan ois aika palata blogin pariin. Mua ärsyttää suunnattomasti reissublogin, jotka jää kesken, joten tästä ei voi tulla semmosta eli viedään tää loppuun. Pikkuhiljaa lievästi jälkijunassa... :D

En oo siis joulukuusta ja sen jälkeisistä tapahtumista kertonnu tänne kai mitään. Lähetään ny sitten joulukuun ekasta viikonlopusta, jollon päätettiin ihanan Jonnan kanssa lähteä Noosaan biitsilomalle. Perjantaina 4.12. Queenslandin yksityiskouluissa loppui lukuvuosi (koulujen alkamis- ja loppumisajankohtaan vaikuttaa siis osavaltio sekä se, onko koulu yksityinen vai julkinen), mikä tarkotti sitä et sekä mun hostisä, että vanhin poju alotti kesäloman. Vikana työpäivänä opettajat juhlii ja tänä vuonna ne päätti juhlia meillä. Mun päiväohjelmaan kuulu siis kahen monsterin kans pyörimisen lisäksi talon siistinä pito, mikä oli aika vaikeeta. Sain tosin jälkikäteen krediittiä hostisältä, joka oli hyvin vakuuttunut siitä, et olin onnistunu pitää talon niin siistinä. Kylhän se lapsensa tuntee ja vaikka ite sanonki ni oli ne krediitit ihan ansaittuja. Super au pair sai myös jutusteltua tytyn myötämieliseks yökyläilylle isovanhempien luona. Kaks vanhinta nimittäin työnnettiin hostisän vanhemmille yökylään, kun opet valtas kämpän. No eniveis perjantai-iltapäivänä, kun hostisä ja poju tuli kotiin, meitsi ajeli ittensä ja lapset sinne isovanhemmille, jossa hengailtiin siihen asti, että hostäiti pääsi töistä ja haki mut ja nuorimmaisen takas kotiin. Auttelin sitten tarjoilujen laitossa ja söin tietenkin ja seurustelin vähän opejen kans, kunnes tuli aika hypätä bussiin. Menin bussilla keskustaan, josta otin junan Jonnan luo Dayboroon. Jonnahan siis asuu vähän niinkö landella eli hetki meni ennenkö sinne pääsin. Siellä se Jonna mua ootteli ja hurauteltiin sen lukaaliin, jossa ''katottiin leffaa'' eli juoruttiin eikä kummallakaan ollu loppujen lopuks hajuakaan leffan sisällöstä ja mässäiltiin ja lopulta mentiin nukkumaan.

Aamulla lähtö oli aikanen, koska haluttiin saada kaikki irti meidän yhden yön reissusta. Napattiin kyytiin kaks Jonnan au pair kaveria, toinen alkujaan Ruotsista ja toinen Ranskasta. Jonna parka oli vähän kipeenä, mut ei se varsinaisesti meijän menoa haitannu. Menomatkalla pysähdyttiin Eumundi Marketsille, jotka oli ehkä isoimmat ja parhaat marketit (vai markkinat?), joilla Australiassa kävin. Päihitti Suomenki vastaavat, lol. Sielä oli niin paljon kaikkea kivaa ja ihanaa, et tuli valinnanvaikeus, joten ostin vaan ruokaa sekä medaljongin ja maailman söpöimmän kellon.

tuo väri... mun käden siis
Noosassa meillä oli vähän säätöä parkkipaikan ja hostellin löytymisen kans, mut kyllä se siitä sitten. Me aina vaan Jonnan kans pälätettiin niin paljo, et missattiin just ne risteykset, joista ois pitäny kääntyä. Sitten kun sovittiin, et ollaan hiljaa niin alko sujua. Meidän hostelli oli nimeltään Noosa Flashpackers, joka oli kyl ihan huikee. Hintaa en enää muista, mut ei se kallis ollu, koska mulla oli aina vähä semmonen ei yli $30 yöltä mut arvostelut pitää olla vähintään 75%/100 ja voin sanoa, et en joutunu kyl kertaakaan pettymään! Eniveis meijän hostelli oli tosi uus ja siisti ja sielä oli uima-allas ja aamupala (muroja ja paahtoleipää tosin). Me nukuttiin neljän tytön dormissa, joka oli oikeen kiva ja ilmastointi toimi, joten ei valittamista. Meillä oli huonekaverina semmonen aussilikka, jonka kans tuli vaihdettua pari sanaa siinä parin päivän aikana. Tää muidu oli siis alkujaan Sydneystä, mut se oli kyllästyny sen elämään, lopettanu työt. myyny omaisuutensa ja nyt se kierteli Australiaa. Ihan tosi siistiä! Toi meidän hostelli oli tosiaan vähän syrjässä siitä Noosan ''keskustasta'', joten jouduttiin käveleen joku pari kilsaa aina ku haluttiin biitsille (ekalla kerralla käveltiin vähän enempiki ku me kai vähä niinkö eksyttiin väärään suuntaan...) tai kaupoille. Mut ei se oikeestaan haitannu, koska kävely on ihan mukavaa ja kaksistaan se on vielä mukavampaa.

Kävästiin tollon lauantaina rannalla, mut ton meidän eksymissäädön takia ei ihan kauheen kauaa sielä jaksettu olla kun tuli jo kylmä ja myöhä, joten mentiin hostellille suihkuun ja laittautumaan. Illalla mentiin sit takas sinne keskustaan ja illalliselle ruotsi- ja ranskatytön kanssa. Löydettiin ihan kiva ravintola. Tai siis se oli visuaalisesti miellyttävä ja palvelu oli hyvää, mut en ihan lämmenny ku mun päärynäsalaatissa oli ehkä 1/3 niitä salaatinlehtiä, tyyliin kolme päärynänviipaletta ja 2/3 juustoa. En mäkään kuitenkaan niin paljo juustosta välitä. Illallisen jälkeen käveltiin Jonnan kaa pimeellä takas hostellille ja ihan parasta oli ku luultiin yhtä puuta pyssymieheks. Tytöt vähän säikkyinä. Olin kyllä ihan varma et kuollaan, mut onneks ei.

Sunnuntaina päätettiin sitten, et mennään aikasin sinne biitsille ja sielä ollaan koko päivä. Aamulla rasvailtiin aurinkorasvat ihan kunnolla, ettei ihoparalle käy köplästi. Oli kiva taas vähän uiskennella ja maata vaan rannalla. Oltiin varattu mukaan eväksiä ja niin paljo juotavaa, ettei tarvinu pariin tuntiin liikkua mihinkään mutjoo. Varmaan se uiminen oli virhe, ku en oo ikinä palanu noin pahasti. Mun selkä, pakarat ja takareidet oli illalla ja koko seuraavan viikon ihan hehkuvanpunasena. Sortseja en voinu pitää, joten hamelinjalla mentiin ja ainut missä pysty istua oli viilee nahkasohva. Eli kyllähän sille iholle sitten lopulta kävi köplästi... Nojoo, mut ei se silti poista sitä et oli kiva päivä. Vähän Jonnan kanssa juhlistettiin myös Suomen itsenäisyyspäivää. Ensin otettiin rannalla kuvia ja sit autossa luukutettiin Maamme-laulua, Finlandiaa ja vähän Robiniakin. Takapenkkiläiset arvosti.

Noosa tai Noosa Heads on siis Sunshine Coastilla oleva pieni kylä(?). Siellä asuu joku nelisentuhatta ihmistä, mut pääosin siellä kai pyöriikin turisteja. Noosa on siis reippaat sata kilsaa Brissysta pohjoiseen. Se oli ihan kiva rantakohde ja semmonen rento, ei liian bilemäinen viikonlopunviettopaikka. Mun makuun ehkä vähän tylsä, kun en jaksa syttyä monen päivän auringossamakaamiselle, joten tuskinpa tulee enää Noosaan eksyttyä vaikka Australiaan onkin suunnitteilla palata. Oli silti ihan tosi kiva viikonloppu ja noihin aikoihin kaipasinkin just tommosta tyttöjen irtiottoa ja Jonna seurana oli tietysti ihan parhaista parhain vaihtoehto ;)